Wetgeving alcoholsloten

Van 2011 tot 2016 kreeg je een alcoholslot als strafmaatregel opgelegd als je betrapt werd met 1,3 tot 1,8 promille alcohol in je bloed en als beginnende automobilist (minder dan 5 jaar een rijbewijs) tussen de 1,0 en 1,8 promille. Het alcoholslot was een overheidsmaatregel, maar tegelijkertijd ook een keuze van de bestuurder omdat het niet verplicht was een alcoholslot te nemen. Het alternatief was een rijontzegging van vele jaren.

Hoewel het voor alcoholmisbruikers enerzijds natuurlijk een vervelende maatrregel was was het ook een uitweg voor diegene die hun brood verdienen op de weg zoals taxichauffeurs, vertegenwoordigers en vrachtwagenchauffers. Het was namelijk de enige manier om je rijbewijs nog geldig te laten zijn.

AFSCHAFFING

Het alcoholslot was dus een laatste redmiddel voor diegene die een keer dom in de fout zijn gegaan, maar waarom is het in 2016 dan toch afgeschaft? De Raad van State vond onder andere dat het alcoholslot te streng was en dat het onvoldoende rekening hield met de gevolgen van de straf. Het was namelijk niet de rechter, maar het CBR die een alcoholslot kon ‘aanbieden’. En de automobilist moest niet alleen duizenden euro’s betalen, continu blazen en een rijbewijs halen met een code erop: er moesten ook cursussen worden gevolgd over de nare gevolgen die rijden met een slok op kunnen hebben. Overigens is het slot niet echt afgeschaft in 2016, maar het wordt niet meer opnieuw opgelegd sinds dat jaar.

TOEKOMST

Omdat het alcoholslot toch een positieve bijdrage levert aan de verkeersveiligheid en het een ultiem slot op de deur is voor de recidivisten die het niet kunnen laten met een borrel op aan het verkeer deel te nemen is een terugkeer van het alcoholslot slecht een kwestie van tijd. De Raad van de Europese Unie heeft akkoord gegeven op het plan van de Europese Commissie om verplicht nieuwe auto’s voor te bereiden voor het installeren van een alcoholslot. Het zou dan gaan om auto’s die vanaf 2022 van de band rollen.